måndag 25 november 2013

Måndag

Då Måns åkte på hosta och feber förra veckan så blev vi hemma tisdag och onsdag. At ha en sexåring som inte är jättesjuk innebär att man hinner göra alla dessa miljoners saker helt plötsligt som man bara pratat om att man ska hinna under helgerna. Städat garderoberna i flygande fläng, bakat två omgångar surdegsbröd och gjort pepparkaksdeg (igen) tagit fram de få tomtar som ska få husera under december månad och ett fång med enris. Slagit in en del julklappar och planerat vad som ska ätas de närmaste veckorna. Helt enkelt sett till att jag ligger steget före och oj vilken härlig känsla det är.


Tog emot barnen med öppna armar på fredagseftermiddagen, fikade mellis och fick höra de bubblande skratten ljuda runt bordet igen. Helgerna blir per automatik betydligt bättre bara av det. Pizza blev det till fredagsmiddag och LasseMajas detektivbyrå att fredags-slöa framför tvn till. Molly fixade frukost på lördagsmorgonen och sen bar det av till Skellefteå för lite allehanda inköp. Nu är det bara svärmor kvar och kanske en liten sak till min man.. eller kanske två. Sen få tomten komma så fort han har tid.
Barnens adventskalender är äntligen klar den också, jag hade inte tänkt det skulle bli en påse varje dag denna julen då dom börjar vara lite för stora men att bara ge på helgerna kändes lite trist det också. Så sjutton påsar och paket finns det. Då jag inte vet vilka dagar de sover hos sin pappa är det lite svårt att säga exakt hur många de ska öppna men jag tror nog påsarna räcker och om inte så får jag försöka införskaffa en och annan liten sak under tiden.




Molly fick göra fågelmat under helgen, nu hänger de i våran fina gran som vi har koll på från köksfönstret och alla fåglarna som kommer. Det är inte helt lätt att veta vad alla fåglarna heter eller hur de ser ut för den delen men då finns den här sidan på nätet ungfakta, perfekt att kunna klippa och klistra ihop sin egen flock av fåglar.






För att få hem trädet så fick vi göra ett besök i skogen, rofyllt så det förslår är det att få knata fram mellan blåbärsriset. Jag och min mormor vi gjorde många skogspromenader i min barndom och jag slås ibland av hur mycket hon kunde. Hon pekade ut träd, blad, djur och svamp längs vägen och nu försöker jag föra detta vidare, min allmänbildning är inte på långa vägar lika bred som hennes men jag ser skillnad på Björk och Asp iallafall.. och flugsvamp och Karl-johan, förhoppningsvis...
Barnen gillar också skogen, att få kasta sten i bäcken och plocka pinnar i olika former och storlekar för att sen ta hem och pyssla med innan de hamnar i skogen igen. Det blir rätt otvunget att gå omkring där och de behövs ibland få vara även det.

Satsade på en lugn söndag, det ska vilas är det sagt! Nu kanske vi inte gjorde just det men att ha oplanerade dagar är nog det bästa, Janne jobbade mer eller mindre hela dagen men vi passade på att göra klart det mesta av julpyntadet. Vi hämtade granarna i skogen, bakade skorpor och barnen lekte med kompisar hela eftermiddagen.



Idag så blev inget som vi riktigt tänkt oss då min kollegas bil helt sonika inte vill starta. En sväng till skellefteå för att hämta andra nycklar och mitt nya körkort för att upptäcka att hennes bil inte ville starta med de nycklarna heller! Nu är bilen bogserad hit hem i väntan på dom...
Pannan med soppa står på spisen och kesobrödet är fortfarande varmt, nu väntar jag bara på min andra hälft som gör sitt i musikstudion. Passar på att se ett par avsnitt Once Upon a Time och skriva ner ett par rader under tiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar