torsdag 8 november 2012

Torsdag

En tid före och en tid efter.
Ni som någon gång varit gravid vet på ett ungefär vad jag pratar om, det som ska göras före bebisen kommer för att när den väl är här är det liksom kört. Man städar inte garderober som nybliven småbarnsförälder inte heller hörnskåpen eller färgar de där svarta byxorna som blivit grå.
Och ni som väl har fått den där bebisen vet också att livet slutar inte snurra bara för att världens finaste mirakel har anlänt.

Och nej det bor inte någon liten varelse i min mage, men jag har ändå upplevt just det här tänkandet de senaste veckorna.
Ett inbokat besök från Miljö och Hälsoskydd!
I min värld och restaurangvärlden är det ett möte med döden.
Tyck gärna att jag överdriver men dom är människor med en nästan obehaglig makt och lagstadgande.
Ändrar de i sina papper i morgon så är det upp till mig att veta vad och hur det har ändrats, dom har ingen skyldighet över huvud taget att informera men är mer än villiga att både polisanmäla eller bötfälla åt både höger och vänster.

Finns det inget att anmärka på så kan ni ge er sjutton på att de kan söka igen någon liten smula som ligger bakom ett skåp, eller damm ovanpå ett ventilationsrör 5 meter upp i luften enbart och bara för att de har möjligheten och makten att göra det.

Att han som besökte mig idag kanske inte var världens tyrann ska jag inte påstå men herregud vilken människa.
Han har garanterat aldrig någonsin utövat någon form av fysisk aktivitet tillsammans med någon form av människa, han njöt som bara den när han pratade om temperaturer och vad som kan hända ifall du råkar klia dig i håret samtidigt som du hackar sallad. Allt handlade om "värsta tänkbara scenariot"
och utseendet på personen ifråga går att gämföra med Gollum i Sagan om Ringen.. isch och usch

MEN ja han gör bara sitt jobb och jo, jag vet också att de som jobbar med det här har ett mycket viktigt arbete men tro mig när jag säger att den här människan skulle jag inte sakna..
Vi blev godkända med bravur (tack gud) och nu har vi nått tiden "efter"

Jag firar med saffransbullar och mjuk pepparkaka, Halleluja!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar