söndag 18 oktober 2009

Foccacia med stort F

Vi har firat även idag, så middagsbordet fylldes till bredden av både folk och mat. Peter propsade på Burgundisk köttgryta, och han fick som han ville. Till det bakade jag ett bröd som jag tänkte dela med mig av här!

Foccacia
½ paket jäst
4 dl vatten, 37 grader
2 tsk salt
2 msk matolja eller olivolja
9 dl vetemjöl special OBS! Det måste vara special vete annars blir brödet platt och jättehårt!
Kör ihop degen precis som en vanlig vetedeg i matberedare eller assistent, kör den ca 5-8 min så den blir seg och elastisk, låt jäsa under duk 40 min.
Häll ut degen i en bakplåtspappersklädd oljad långpanna, tryck ut den jämt och gör små fördjupningar som du fyller med:
*Kryddsmör
* oliver och rosmarin
* stekt rödlök och bacon
eller något annat som du tycker är gott
Låt jäsa utan duk ca 20 min,pensla med vatten och stör över flingsalt!
Grädda i ca 200 grader i 18-20 min.
Kryddsmör
50 g smör
2 stora hackade vitlöksklyftor
1 tsk timjan
1 tsk dragon
1 tsk persilja
lite salt och peppar.
Ett jättegott och enkelt bröd som passar till allt, grillat, soppa eller spaghetti och köttfärsås =)
I morgon börjar allvaret igen, men precis som jag skrev förra veckan:
Jag ska vara positiv=)
Sov Gott allihopa
Kram Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar