onsdag 22 augusti 2018

Onsdag - Småkakor

Helt plötsligt lägger sig lugnet över Bankgatan.
Sommaren sjunger på sista versen, när Sally valde att stiga upp i morse visade termometern på modiga +1. Hurv säger jag! Nu var hon visserligen vaken före skam men ändå..
Det blir en lång dag, en lång morgon när man stiger upp i gryningen så efter jag lämnat Harry på dagis så var redan morgonens sysslor avklarade.
Medans lillasyster sov sin förmiddagsvila så samlade jag en del frön, satte lite mera ringblomsolja och hann slumra en stund på sittbänken. Efter den tuppluren var jag full av energi och bestämde mig för att fylla upp ett par kakburkar.


Chaisnittar

Ingredienser:
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker eller mer
1 msk sirap men oftast en aning till
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1- 2 msk kanel
1-2 msk nymortlad kardemumma

Sätt på ugnen på 175 grader. 
Rör det rumsvarma smöret och sockret med en elvisp eller i matberedare så det blir fluffigt. Blanda mjölet med bakpulvret och tillsätt alla ingredienser. Arbeta snabbt ihop det till en deg. Rulla ut degen i 3 fingertjocka längder ( eller gör dem tjockare för att få en mer redig kakbit). 
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. 
Grädda dem i 10-12 min. 
Skär sedan längderna i sneda bitar medan de är varma och strö över rikligt med strösocker






Bregottkakor 

300 g bregott
1.5 dl strösocker
2.5 dl maizena
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpukver.

Mixa ihop allting i en matberedare eller för hand. Klicka upp smet i småkaksformar och grädda i mitten av ugnen 20 - 25 min.













.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar