torsdag 23 augusti 2018

Torsdag - Att ta hand om skörden

Om ni precis som jag har lite squash över i pallkragar, trädgårdsland och diverse odlingar så har jag ett riktigt toppen recept att dela med mig av!
Alltså riktigt gott, trott eller ej. Perfekt festmat eller till vardags såklart.


Squashgratäng. 

1 purjolök.
1 stor squash
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1 dl philadelphiaost
1.5 dl riven ost
Chevreost, en 5 cm stor bit.

Riv squashen grovt och lägg den i ett durkslag, salta lite och låt den stå och rinna av.
Skiva purjolöken tunt och lägg den i botten på en ugnsform. Krama ur så mycket vätska som möjligt ur den rivna squashen och lägg det ovanpå purjon i formen. Krydda med lite örtsalt och strö över den rivna osten.

Vispa ihop grädde, cremefraiche och philadelphiaost. Krydda med salt, grovmalen svartpeppar och lite timjan. Häll detta i formen och grädda i 175 grader tills den bubblar och börjat få lite färg.
Skiva chevreosten och lägg det ovanpå, ställ in i ugnen ca 10 min till tills chevren blivit lite frasig och ändrat färg.

Vi åt den till grillade lammkotletter och hemlagad rödvinsås. Ett perfekt substitut till vanlig potatisgratäng men betydligt nyttigare. Jag ska även prova blanda i stekt köttfärs nästa gång.



I år odlar jag musselsquash, den anses som en delikatess i squash världen. 
Vanlig grön går givetvis lika bra! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar