fredag 15 augusti 2014

Fredag

Sista dagen denna vecka och hela familjen har haft förmånen att vara ledig!
En lång sovmorgon, frukost på balkongen kanske den sista för den sommar då det drog lite kallt runt om oss.. och en sväng till Skellefteå för att fylla på saker man behöver när man börjar första respektive tredje klass! Pennor, sudd, vässare och tatueringar?!?
Måns fick även en ny ryggsäck som nu är prydd med ett AIK märke, stolt som en tupp med sylvassa pennor i yttersta facket ska han på tisdagsmorgon stiga in skolans förtrollande värld. Lära sig en massa om bokstäver, siffror och umgänge.
Molly tar även hon sin nya väska och fyller den med en massa olika saker som man kan behöva när man börjar tredje klass. AIK tatueringar var av yttersta vikt!
Hennes skoldagar blir längre och utmaningarna blir fler.
Båda två längtar ordentligt mycket och efter nästan tio veckors ledighet med allt vad syskonkärlek kan kallas så är det välbehövligt att dom får vara ifrån varandra en stund.

Här hemma är allting klart för lillebrors ankomst!
Korgen är bäddad och även vagnen på nedre plan, samma vagn som min mamma och morbror sov i när de var nykomlingar i världen i början av 50-talet.
Väskan är packad och förväntan är stor. Men något säger mig att det är klokt att inte vänta för hårt de närmaste två veckorna iallafall..






Jag har haft så tur att det som sattes som små oskyldiga frön i våras i pallkragarna har vuxit sig stort och mycket smakrikt!
Jag lyxar med polkabetor, morötter och potatis till var och varannan måltid.
Smörsteka, ångkokade eller ugnsrostade spelar ingen roll. Det är oerhört gott på alla sätt och vis oavsett hur de tillagas. Igår smörstekta till panerad abborrfile med gräddsås och idag ugnsrostade med köttfärsbiffar och den hemkokta rödvinbärsgelen jag gjorde helgen som var. 
Min mormor kokade alltid gele, små söta glasburkar som plockades fram ur gömmorna när det serverades söndagsstek eller viltskav. Den passade utmärkt till vanliga hederliga köttfärsbiffar också vill jag lova...



 Abborre och köttfärsbiffar, kärlek på en tallrik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar