torsdag 24 november 2011

Fredag mitt på dagen

Tillit, att känna förtroende, lita på, lägga sitt liv i en annan människas händer, att ge en annan det yttersta av sig själv att värna och ta hand om.
Att få känna tillit till en annan människa oavsett om det är i ett kärleksförhållande eller ett vänskapsförhållande är en av de största stenarna man väljer att bygga av.
En av grundstenarna i de flesta mänsklig relationer.
Man väljer vad man delar med andra, de djupaste tankarna, önskningarna och hemligheterna ,behåller man antingen för sig själv eller väljer att ge till en som vårdar de ömt.
I kärleksförhållandet är den ömsesidiga tilliten viktigast av allt, finns inte den där då tvivlar man per automatik på sig själv också, och har man inte tillit till sig själv då är det svårt att känna den till någon annan.
Nu handlar det inte bara om hemligheter, önskningar eller vad man berättar för andra eller inte berättar. Det handlar om kärleken och känslorna man ger och får.
Jag lägger mitt liv och all min kärlek och omtanke i dina händer, ta det varsamt.
Om det livet inte kan tas om hand, om det inte vårdas på bästa sätt med den största av respekt och omsorg då skadas tilliten i grunden.
Är det grundmurade skadat så blir resten av bygget sprucket och ostabilt. Om det inte lagas, talas om eller muras om så kan det skadas så pass att det till slut faller samman.
Tilliten i ett vänskapsförhållande bygger inte riktigt på samma sak.
Jag lägger inte mitt liv och min själ i händerna på bästa vännen. Men det man bygger upp tillsammans och delar sinsemellan är oftast i hjärtat lika viktigt.
Förtroendet man får av en vän, när denna ber en dela stora händelser i livet med en.
Är ett av det viktigaste man kan få, och precis som med kärleken gäller det att vårda detta förtroende, denna tillit och kärlek lika högt som man vill att den egna ska tas om hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar