torsdag 17 november 2011

Torsdag

Att längta, fritt översatt, önska starkt, åtrå, vänta ivrigt, sukta.
Sakna borde kanske också stå med här men jag kommer till det lite senare.

Alla människor längtar, vissa mer och vissa mindre. Att längta är att leva och utan längtan blir livet inte fulländat.
Man längtar på olika sätt, efter olika saker. En del har den innerliga längtan och andra den ytliga, det finns inget rätt eller fel när det gäller att längta. Man skriver sina egna regler och följer dom genom livets stig

Barnen längtar efter tomten, nya leksaker, Mamma eller Pappa när dom är borta. Barns längtan sträcker sig oftast inte längre än dom själv kan se. Barn kan alldeles säkert längta efter kärlek men utan att kunna sätta ord på att det är just precis det dom längtar efter.

Man kan sukta efter en ny klänning, en bit mörk choklad, den nya inredningstidningen som såg så inbjudande ut. Att sukta efter något är ofta förenat med ting och saker.

Jag kan önska starkt att saker ska falla väl ut, stora beställningen på jobbet ska gå bra. Barnens gympauppvisning ska bli lyckad. Att Alle får vinna nästa bandymatch, men då önskar man.

Att vänta ivrigt på något eller någon gör man också ofta, ibland oftare än vad man tror. Paketet i brevlådan, besöket som trots allt ser ut att bli av. Klipptiden som verkligen behövs.

Att sakna något, är för mig förenat med saker som varit.
Jag saknar Pappa, vareviga dag. Lukten efter hans pipa. Hans ständiga nej sägande, hans blå arbetsbyxor. Det faktumet att han alltid åg oklippt ut oavsett om han just kom från frisören.
Jag saknar laxmackorna och svarta Petter teet vi åt och drack hos mormor på somrarna när Pappa och morfar var och fiskade. Hur det alltid lyckades åska de dagarna vi var där och vi fick sitta i hennes röda Volvo för att Mamma var livrädd.
Sommarlovs morgnarna som aldrig tog slut, när man väcktes av det speciella ljudet som kaffeburkslocket gav i från sig.

Jag saknar dagarna och nätterna på Revärgatan med en mycket fin vän.

Men jag saknar det som varit och längtar efter det som kommer.

Längtan inom mig är stor, efter livet och allt det som hör till.
Att få vakna lycklig, känslan av juldagsmorgon, ljusa sommarnätter, långa skogspromenader, kärlek, att få se barnen växa upp, sovmorgnar, varm choklad och baileys, middagar med goda vänner, Te på trappan, det finns hur mycket som helst.

Men mest av allt så är jag glad över att jag har förmågan och möjligheten att få längta innerligt och hjärtligt

1 kommentar:

  1. så fint skrivet.. Känns att det kommer rakt från hjärtat./Linda

    SvaraRadera