måndag 7 oktober 2013

Måndag

Veckostart och helgsammanfattning på samma gång.

Jag var helt slut i fredags! En stressig vecka hade det varit och helgen var mer än välkommen.
Tog den sista städningen som var kvar och förberedde middagen resten av eftermiddagen, Lammfile och malfattis smakade gudomligt gott och förgyllde fredagen med en härlig mättnad och total avslappning resten av kvällen.


Barnen har pappahelg i helgen och som vanligt så lider jag alla helvetes kval när de dagarna närmar sig, lördagsmorgon är nog värst och sen blir det bättre... Vi städade in hösten på lördag förmiddag hos mamma på 18, in med staket och utemöbler ut med fågelmatare och ljuslyktor, veden är staplad och syrenerna nedgrävda i jorden. Snö du är nu välkommen!


En riktig lyxlunch med älgfärsburgare, coleslaw, lyxbacon, basilikaaioli, WB-ost och Lchfbröd.

Senare under dagen gjorde vi en spontantripp norrut. Jag tycker människor i allmänhet gör alldeles för lite sådana saker numera. När jag växte upp har jag ett minne av att det kom och gick folk mestadels hela tiden, kaffepannan var alltid varm och det fanns alltid tid att fika. 
Numera är det alltid så planerat, scheman hit och dit... Men vi åkte iallfall och hem kom vi först sex timmar senare! Ett mycket trevligt besök hos nyligen hemflyttade gamla vänner till J och nya för mig, mycket prat, skratt och mat. Ett par tårar och lite kaffe, mycket choklad och lite te. En perfekt lördag blev det trots all ångest och alla kval som morgonen bjöd på.

Söndagen var precis som söndagar ska vara. Lite sovmorgon, en lång stund i pyjamas. Två plåtar fröknäcke in i ugnen och lite frukost. 
En till spontantripp, den här gången söderut. Solbacken och Rusta, Ica maxi och kaffe på Waynes, ett påfyllt lager och en present till mig själv.



En riktigt fin skärbräda för bröd eller för Antipasti.

Molly fyller år på onsdag och en söndag är en alldeles väldigt bra dag att baka på, så när ingredienser var inhandlade så satte jag igång.
Tre nya sorter fick följa med för provsmakning på söndagsmiddagen i form av surströmming med trevliga människor och delikat mat. Kakorna fick väl godkänt och recepten kommer framöver.
Helgen gick av bara farten och de kommande är några att se fram emot med hotellövernattningar, fredagsmys, födelsedagar och restaurangmiddagar.

Fru Lindberg hoppas ni får en angenäm start på veckan och att ni slipper tandläkarbesök, det gör nämligen inte hon...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar