fredag 3 april 2015

Fredag

Då min mage bestämde sig för att lämna jordelivet eller iallafall tänkte emigrera någon annanstans än i min kropp så fick jag ändra mina frukostvanor.
Jag som tidigare inte ätit frukost över huvudtaget, jag gick direkt på lunch runt 11.00 tiden och trivdes mycket bra med just detta! Men nu kräver mitt magsår ständig uppvaktning, en tom mage gör att magsyran känns som något hämtat ur den senaste alienfilmen....
Men kvarstår gör det faktum att jag inte är hungrig, att jag blir lätt illamående av födointag så pass tidigt på morgonen och att jag tycker det är svårt med just frukost!
Bacon och ägg går bort direkt, smörgåsar kommer inte på tal i min kosthållning och fil med musli gör att jag blir ännu hungrigare en stund senare.
Vad som däremot är en riktig höjdare är chiapuddig!
Det lämnar efter sig en behaglig bomullskänsla i magtrakten, den innehåller ruskigt mycket nyttigheter och är givetvis glutenfri. En massa bra saker med andra ord.
Hur jag gör den är lite olika från gång till gång men här får ni ett par olika varianter som fallit mig i smaken.

Vad man kan säga ang riktmärke för en bra konsistens är 1 dl vätska till 2 msk frön.

Vanilj och blåbär.

1 dl mandelmjölk
2 msk chiafrön
1 krm vaniljpulver.
0.5 dl frysta men tinade blåbär att toppa med

Äpple och kanel

1 dl mandelmjölk
2 msk chiafrön
0.5 tsk kanel
0.5 rårivet äpple att toppa med

Mango och hallon

0.5 dl frysta men tinade hallon, mixade
0.5 dl kokkosmjölk
2 msk chiafrön
0.5 dl fryst tinad mango att toppa med

Rör ihop vätskan med fröna och låt stå framme en stund, rör om ett par gånger under tiden och se till att alla frön är täckta. Ställ in i kylen, gärna över natten men minst en timme iallafall.
Man kan givetvis använda vanlig mjölk, vispgrädde eller soyamjölk tex.
Andra saker att lägga ovanpå kan vara hampafrön, solroskärnor, vispad grädde, turkisk yoghurt mm.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar