torsdag 2 april 2015

Torsdag

Broccolibollar med rostade rotfrukter och sweetchili sås 

Bollar
ca 500 gram broccoli fryst, tinad.
2 dl finriven parmesan/ Wb-ost
4 dl mandelmjöl 
2 ägg
1 tsk salt
olja/smör till stekning

Mixa broccolin några sekunder eller riv den på rivskivan i matberedaren . Blanda med ost, ägg, salt och mandelmjöl Forma bollar/mindre biffar och stek dem runt om i olja/smör i en stekpanna ca 5 min, de ska inte bli frasigt mörkbruna då de lätt kan smaka bränt. Håll lite koll och ha inte allt för varm panna.
Rotfrukter
Skala och dela i stavar de rotfrukter som just du gillar! här hemma blev det morötter och palsternacka. Sötpotatis hade jag gärna haft också.
Lägg allt i en plåt och ringla över olivolja och krydda med ett gott salt.
Sätt in i ugnen på 200 grader ca 20-30 minuter beroende på tjocklek.

Sweetchilisås.

2 dl cremefraiche 
2 msk sweetchili   


En vegetarisk måltid, det är inte varje dag vi äter det. Nu är jag ett stort fan av just kött och äter det gärna men det innebär en viss framförhållning, fryst karré blir ingen glad av 15.00 en vardagseftermiddag det ska gudarna veta. 
Tyvärr så är inte planering min starka sida just nu, jag försöker verkligen med matlistor och handlingslappar långa som ett ikea-kvitto men hips vips så händer det något och då faller det..
Jag satsar på att April månad blir bättre.
Om inte annat så drar loppissäsongen igång och det kan inte bli mer än suveränt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar