torsdag 13 mars 2014

Torsdag

Dagens middag blev en riktig höjdare!
Långsam matlagning ligger mig varmt om hjärtat som ni vet vid det här laget och när jag nu är hemma och sjukskriven så finns det rätt bra med tid för sådant som inte är gjort i en handvändning.



Späckad fläskkarré med bacon och vitlök.


4 p och en matlåda.

1 kg fläskkarré i bit utan ben.
75 g smör
0.5 paket bacon
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
Flingsalt och timjan.

1 gul lök
1 äpple av valfri sort

3 dl vispgrädde
1 tsk kalvfond
1 tsk soya

Se till att smöret är rumstempererat, hacka det ostekta baconet fint tillsammans med löken och vitlöken, rör ned i smöret och krydda med flingsalt och timjan.
Skär upp karrén så den blir till en utbredd platta och bred smöret över. Rulla ihop och knyt med steksnöre. Lägg i en form tillsammans med lök och äpple i större bitar, ställ in i ugnen på 160 grader ca 1.5-2 timmar. Termometern ska visa 68 grader när köttet är klart. Låt köttet vila under folie 10 min. Mosa under tiden löken och äpplet i skyn och sila ned den i en panna. Häll på 3 dl vispgrädde och koka upp, tillsätt fonden och soyan, red ev av med lite fiberhusk, philadelphiaost eller maizena.
Skär upp köttet och servera med ugnsrostade morötter, såsen och kanske lite svartvinbärsgele eller rödlökscumberland.








I morgon är vecka elva slut och denna fredag är Måns ledig, vi har planerat in en lunch på Gästgiveriet i närheten och vi måste baka långfranska, jag köpte en franska på Maxi i söndags när vi storhandlade. 
Det är den första på ett år och jag kom snabbt ihåg varför jag bakar istället!
Funderar på att göra passionsfruktspannacotta till efterrätt i morgon också, för att fira fredagen.
Det behövs inte så mycket för att göra det extra festligt på kvällskvisten.
Nästa fredag blir det nog ännu festligare när vi åker till Luleå för radioinspelning och hotellvistelse.
Jag hoppas vårvärmen håller i sig tills dess och att affärerna har ett brett utbud  av somriga klänningar  till mig själv och skor till Molly. Fötterna hennes växer fortare än ogräs!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar