onsdag 29 januari 2014

Onsdag

Gertruds currygryta med frukt.

4 p

1 kg fläskkarré  ( har man tur blir det en matlåda också )
0.5 gul lök
1 köttbuljongstärning
Salt, pepparmix och curry
3 dl vispgrädde
1 dl vatten

Strimla karrén och skiva löken, stek i omgångar i en gryta eller större stekpanna. Krydda med salt, peppar och rätt rikligt med curry. Häll på grädden, lite vatten och köttbuljongen. Koka ihop och servera med ris eller blomkålsris som passar som handen i handsken till det mesta i grytväg.

Som tillbehör är apelsiner i bitar, bananer i skivor och russin ett måste! Det låter kanske lite underligt med frukt i mat men jag lovar det är det godaste med hela anrättningen





Dagens middag blir en gammal goding, jag har tipsat om det här receptet tidigare men med tanke på hur vansinnigt gott det är så tål det en påminnelse.
Jag sitter och försöker ta fram ett axplock av alla recept jag lagt upp här för att lämna in på våran lokala Icabutik där det ska sättas upp en receptvägg med maträtter anpassade till vad som är på kampanj och rätt mat för årstiden just då.


Jag tänker att de här nog kan passa!


Ostfylld kyckling med spenat och rödlök
Shiratakinudlar med fläskfile och tomater
Gravlaxröra med avocado och ostchips
Lax och morotssoppa med ingefära 
Lammfärsspett med blomkålsrisotto
Kycklinglasagne med chevreost och pinjenötter
Stek med zucchini & Wb-ost timbal, serverad med skogssvampsås och ugnsbakade tomater

Jag blev riktigt hungrig när jag läste igenom alla recept och inspirerad! Hoppas dom blir det på ica också.

I morgon ska vi äta laxfärsbiffar med guacamole, ett nytt recept jag inte testat tidigare.
Titta in i morgon så delar jag med mig när vi smakat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar