torsdag 30 januari 2014

Torsdag

Jag hade planerat laxfärsbiffar till middag här hemma idag men ibland blir det inte som man tänkt sig...
Ett bokat läkarbesök på vårdcentralen innebar väntetid i drygt en timme, ett riktigt stolpskott till läkare och en mycket hungrig gravid kvinna, och arg...riktigt uppretad när jag så här i efterhand har lugnat ned mig.
Det fanns inte tid för några biffar här inte så vi gick på restaurang istället!
Jag delar med mig av receptet iallafall om någon har en lite bättre dag än vad jag har haft och att lusten kanske faller på under helgen.

Laxburgare med guacamole och räkor.

500g lax
1 ägg
2 msk vispgrädde
1 tsk havssalt och lite nymalen svartpeppar
0.5 dl hackad persilja, dill och basilika
citronsaft
Färska eller frysta tinade räkor
dill.

Guacamole.

2 avocado
0.5 tomat
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk chilipulver
1 msk limesaft
1 tsk spiskummin
salt och peppar


Dela, gröp ur och mosa avocadon, hacka tomaterna i mindre bitar. Blanda i kryddorna och rör om ordentligt, jag brukar tillsätta lite cremefraiche i min röra men det är en smaksak.

Lägg laxen i mindre bitar i en matberedare, knäck i ägget och häll i grädden. Tillsätt kryddorna och citronsaft och kör hastigt ett par sekunder.

Forma med fuktiga händer till burgare och stek på medelvärme ett par minuter på varje sida. Servera med en grönsallad och räkorna.


Det såg himla gott ut iallfall, jag sparar laxen till helgen istället och hoppas på bättre lycka då.



Dagens bild ser ut så här, min syster på skoter som passerat för "nybakade bullar avhämtning"
Det är endast i norrland det händer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar