lördag 20 april 2013

Lördag

Det blåser storm utomhus! Perfekt tvättväder med andra ord, sängkläder, vinterkläder och vanliga kläder. Torrt på ett par timmar och doftar underbart.
Snön försvinner sakta med säkert och fram tinar allt det där som vi glömt att vi hade lämnat under snön, även det som vi ville glömma bort att det ligger där eller i det här fallet inte ligger där. Det faktumet att vi inte har en gräsmatta i sommar tillexempel utan bara en sandstrand så långt ögat når. Jordvärmen har sett till att vi sluppit frysa i vinter så vad gör då sand och inget gräs? Ja, fråga mig igen i Juli månad.

Barnen har lekt utomhus i blåsten, hoppat studsmatta, ritat med gatukritor, kört trampbilar och jagat spindlar i lekstugan. Själv har jag pendlat mellan solen på utetrappan och lite matförberedelser för kvällens middag som vi ätit på gatan ovanför, hos syster närmare bestämt.
Vi, dom, mamma och Js mamma. Fyra lekfulla barn med lite lördagsgodis och ett par vuxna med en massa god mat och gott vin. Så mycket bättre kan man nog knappast ha det en lördag.

Hos min syster möter gammalt det nya på ett mycket fint vis 












Och maten, denna mat vi äter!


Squashgratäng med tomater och mozzarella, 
tunnbröd fyllda med stekt rödlök,spenat och chevre.
champinjoner med soltorkade tomater och WB-ost








 Färskost med ajvar och chevre, blomkålsdip, guacamole och kryddsmör






Kyckling, Souvlaki gjord på fläskfilé och äntligen så blev lammet perfekt!

Vi köpte ett lamm för en månad sedan och har provlagat de tunna, tunna revbenspjällen för tredje gången idag och nu tror jag att jag knäckt lammkoden.
Att köra dom i ugnen ett par timmar först och sen glacé och på grillen, då blev det mycket gott!
Nästa gång ska jag koka dom och sen lägga dom på grillen, det tipset kom från kvinnan vi hade tur att få köpa köttet av. Man lär så länge man lever, även i köttets värld.
Mamma hade även gjort en cheesecake med jordgubbar och turkisk yoghurt, mandelsmulscrunch och hallon.
Jag önskar man kunde äta och lagra, så det räcker ett par dagar i alla fall. Men å andra sidan så är det himla gott att få äta sig mätt varje dag.
Recepten kommer imorgon, jag är helt enkelt för mätt och pömsig just nu 

Söndagsmorgon att se fram emot, en dag utomhus om vädergudarna vill och sen börjar veckan om igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar