onsdag 10 april 2013

Tisdag

Falukorvens förlovade land!

Inlägget från gårdagen försvann men här kommer ett i efterhand.
Jag är en flicka som är uppvuxen på falukorv! helt ärligt och seriöst. Min pappa tyckte att korv var livet, det kunde man äta till allt. Korv och makaroner, korv och potatis, pappas parisare stekta i massor av smör, till allt som sagt.
Jag vägrar steka korv och koka i makaroner. Helt ärligt det också, det kanske låter som ett uppblåst uttalande att mina barn får minsann inte korv och makaroner men ska jag laga mat ska jag laga sånt som  är lika roligt att äta som att tillaga och steka korv hör helt enkelt inte dit.
Men jag gillar falukorv i andra former, ugnsfylld tex och i går blev det just det.
Ett något modifierat recept från en blogg som heter jimpslchf.se där finns det en massa bra helt vanliga recpet, för ibland måste det få vara även det. Helt vanligt alltså


Fylld falukorv med ajvar, spenat och rödlök 

1 ring falukorv med så hög kötthalt som möjligt.
Färsk blandspenat 1 påse av den mindre sorten
0.5 rödlök
3 msk ajvar relish
riven ost.

Stek skivad rödlök och spenat i smör i en panna, ta av från värmen och rör ner ajvaren.
Skär ett snitt längs efter i korven och fyll den med paprikaröran. Krydda med lite oregano och strö på rikligt med riven ost. Sätt in i 225 grader varm ugn ca 20-30 min. Ordentligt med färg ska den ha.






Broccolimos med philadelpihia ost och coleslaw förgyllde måltiden på ett förträffligt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar