torsdag 11 april 2013

Torsdag

Min nya kamera har fått arbeta hårt denna torsdag, det är verkligen jätte, jättesvårt men samtidigt riktigt roligt!
Att fota mat verkar vara ett av det svårare man kan försöka fästa på bild om man läser innantill på nätet, det beror också givetvis på vilken kvalitet man vill ha och hur stora krav man har på sina bilder.
Så här i början är nog det enda kravet någon form av skärpa och försöka få så lite brus i bilderna som möjligt, jag hoppas att övning ger färdighet och att tålamodet inte tryter.

Solen har lyst på oss idag även om det har varit lite blåsigt, både jag och min bättre hälft slutade tidigt och hann med en lång promenad och en sväng till återvinningscentralen. Ni vet det som göms i snö... det är nu bortkastat!
Mitt enorma sug efter köttfärspaj som pågått den senaste veckan har äntligen stillats, hur gott som helst!











Mammas goda köttfärspaj


3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön

0.5 dl solrosfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
40 g smör
1 ägg
Mixa mandelmjöl,sesam och solrosfrön i matberedare och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 175 g i ca 10 minuter tills skalet fått lite färg. 

Ta sedan ut och höj ugnen till 200 grader.
Fyllning

ca 500 g köttfärs
0.5 ask philadelphiaost
ca 1 dl krossade tomater
1 rödlök i lite större bitar
salt, svartpeppar, köttbuljongstärning, timjan

Stek lök och köttfärs, krydda och lägg i en buljongstärning, häll på tomaterna och philadelphiaosten och låt koka ihop.
lägg fyllningen i pajskalet och strö över riven ost, grädda igen ca 10-15 min tills osten smält och det bubblar lite i pajen.
Det fanns kvar coleslaw i kylskåpet som passade alldeles perfekt till, guacamole eller aioli skulle nog också sitta fint.

I morgon avslutar vi veckan med middag tillsammans med dom vi tycker allra bäst om.





Att duka bordet dagen före innebär en sak mindre i morgon..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar