tisdag 23 april 2013

Tisdag

Svish och svosh, dagarna bara springer förbi!
Snart är det ledigt igen, kan bli länge om den här strejken går igenom.  Om inte så är två dagar nästa vecka iallafall väckarklocksfria.
I dag har solen lyst med sin frånvaro tyvärr, grått, kallt och småregn. Men jag och Mamma fick oss en långpromenad och trots vädret så gör det sitt för sinnet att få ett par kilometer under skorna.
Resten av eftermiddagen har gått åt till att rensa i Mollys rum. För er som läser som inte riktigt har koll på vem alla i familjen Carlsson/Lindberg/Rudholm är så är hon min äldsta och enda dotter, lång och smal, närmar sig 8års strecket och genomgår med jämna mellanrum en utveckligsfas eller ren trotsålder. Ni får välja uttryck själv. Just nu är hon tämligen lugn, men väldigt talför och diskussionslysten.
Hennes rum är fyllt av sådant som en snart åttaåring kan behöva, även saker hon absolut inte behöver. Tomma pappersrullar tex, gammalt godispapper, teckningar som är ritade på alla sidor av papperet. Och sist men inte minst kläder som inte används och har blivit för små!
Därför har jag idag utan hennes direkta vetskap lite fint sållat bland bråten, rensat ut ur garderoben och kastat saker som jag vet att hon aldrig kommer att sakna. Det blir fint ska ni veta, riktigt rejäla utrensningar får mig att må mycket bra i hjärtat!
Att det sen inbringar klirr i kassan för framtida inköp får mig att le i mjugg.


Dagens middag mina vänner bestod i dag av soppa! Och inte vilken soppa som helst.


Bankgatans Kycklingsoppa och foccaciamuffins med fetaost.

2 st kycklingfileer
1 rödlök
1 huvud färsk broccoli
0.5 zucchini
0.5 påse färsk spenat
1 burk kokkosmjölk
2 dl vispgrädde
1 dl vatten
1 hönsbuljongstärning
1-2 msk ajvar
salt, peppar
ev 1 msk sambal oelek

Dela kycklingen i mindre bitar och stek den i smör tillsammans med löken. Lägg i en större panna och häll på kokosmjölken. Lägg i broccolin och riv i zucchinin, dela spenaten lite om det är stora blad och lägg i dessa också, späd med grädde och lite vatten. Lägg i buljongen och ajvar, låt koka och smaka av med salt och peppar. Om lite hetta önskas så tillsätt även sambal oelek.





Muffins

7 st

2 ägg
100 g philadelphiaost eller motsvarande Turkisk yoghurt
50 g smält smör
1 msk basilika
1 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 krm salt
1 tsk bakpulver
50 g smulad fetaost

Vispa ägg och ost eller yoghurt pösigt, smält smöret och rör ner detta. tillsätt torrvarorna och fetaosten.
Klicka ut i formar, jag fick ut 7 st. Grädda i ca 200 grader i 20 min.




2 kommentarer:

  1. Åh gud vad gott!!!

    Förresten, jag testade den andra fröknäcket ur Åses kokbok, smakade likadant, möjligen att det höll ihop lite bättre än det på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att veta, det är dags att göra nya här igen =) Jag har en man som missbrukar fröknäcke..
      Muffinsarna blev jätte, jättegoda. I receptet kunde man även ha i oliver om man gillar det =)

      Radera