måndag 8 april 2013

Måndag

Vitkålsgratäng med chili och paprika 

6 portioner:
1/2 vitkålshuvud
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2,5 dl vispgrädde
1 ask cantadou (125 g) chili och paprika
2 tsk soja
salt, peppar
2 dl riven ost, jag hade cheddar
Riv vitkålen, finhacka löken och vitlöken. 
Stek mjuka i smör och blanda ner vitkålen och låt allt steka på medelstark värme tills det blivit mjukt. Blanda ner grädde och kryddor och färskost och häll upp i form. 
Fördela osten ovanpå och gratinera i 225 grader i ca 15 minuter eller tills osten fått din färg.


Till det hela åt vi lammfärsbiffar och körsbärstomater


Jag är så glad att jag lärt mig göra biffar/köttbullar utan ströbröd då jag tycker det ger en obehaglig smak och konsistens på något som är så gott.
jag använder ägg och vispgrädde i smeten i stället. Dessa biffar hade jag även smaksatt med lite tomatpure, soja, kalvfond, vitlökspeppar,salt och en gnutta rosmarin.

Denna gratäng passar utmärkt till alla sorts kötträtter, det går också att byta ut färskosten mot någon annan smak beroende på vad den ska ätas till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar