onsdag 17 april 2013

Onsdag


Loppislycka när den är som bäst!

Denna dagen mitt i veckan har jag väckt loppisdjävulen i mig igen. Hon ligger i dvala där mellan oktober och April ungefär men sen sträcker hon ut armarna och välkomnar alla fynd som bara går att få tag på.
Det stundar en helg i Luleå här framöver och före det är det alltid bra att värma upp lite!

Jag har sökt ett bord till vårat kök, i flera år har jag velat ha ett lagom stort eller lagom litet, lagom gammalt och sådär ni vet, lagom helt enkelt inte för dyrt och inte för mycket jobb. Det jag köper är för omedelbar användning, möjligtvis målning men helst inte. Just det här blev alldeles alldeles jätteperfekt!
Ett typ av avlastningsbord/köksö eller bara för allmän beskådan
Titta får ni se.













Vidare fynd denna dag blev....


 Världens läckraste solstol, med nytt tyg i samma grå färg
 som marksierna är på vårat hus så kommer den att pryda sin plats mycket bra.




Två stycken vita Rörstrandstallrikar med gudkant,
 föregångaren till nutidens Swedish Grace och en liten efterrättskål med vackert mönster


Jag fullkomligen älskar möjligheten att kunna köpa begagnade saker till nästan ingen summa alls och känna lycka över att få äta på dessa jättevackra tallrikar som någon annan en gång ätit på.
Att få sitta och sippa på ett glas vin i den nya fina solstolen och fundera över vem som suttit i den tidigare.
Att få äta chokladmousse ur skålen och undra hur många skålar det fanns från början och vad som har avnjutits i dom under åren som gått.
Det är mer än bara ett bord, en solstol och ett par tallrikar, det är saker med en historia som man kan få lyssna till om man bara är intresserad och inte så motsträvig.
Ikea i all ära, men dom har inte tallrikar med guldkant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar