lördag 28 september 2013

Lördag

Mulet och grått är det idag, både ute och inne.
Jag bestämde mig redan innan jag klev upp i morse att jag vaknat på fel sida. Man behöver kanske göra det ibland men jag tycker genuint illa om det. Usch!
Jag hade verkligen sett fram emot en helt ledig helg utan vare sig minisemestrar eller bröllop.
En lugn skön tillvaro, att få göra det som man verkligen vill. Jag såg framför mig lite tända ljus, höstpynt i köket. En och annan kaksort kanske och glada förnöjsamma barn.
ERROR!

Det tog tvärstoppa där någonstans men det kan å andra sidan bara bli bättre så från och med nu kl 11.51 så ska det bli det. Jag dricker upp tekoppen, startar Spotify och tänder alla ljusen. Kanske ska börja med kakdegen så doften av kardemumma sprider sig i hela huset. Mm, det var nog en bra ide!





Kardemummasnittar.

ca 40 st

4.5 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornsalt
2 tsk vaniljsocker
1 msk malen kardemumma
0.5 tsk kanel
1.5 dl florsocker
200 g smör
Pärlsocker

Lägg ner alla torrvaror i matberedare eller i en bunke. Dela smöret i mindre bitar och kör/arbeta till en deg. Dela i 3 delar och rulla ut längder lika långa som plåten, lägg längderna på bakplåtspapper , pensla med äggvita och strö över pärlsocker.
Grädda i 175 grader i ca 14 min. Skär i sneda kakor och njut av både doft och smak.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar