måndag 16 september 2013

Måndag

Den värsta av dagar!
jag kommer aldrig att bli en måndagsfantast, icket. Det tar emot att stiga upp när klockan ringer och jag är minsann ingen trevlig människa förrän fram emot lunchtid.
Att barnen kom tillbaka efter sin pappahelg tackar jag min lyckliga stjärna för, annars hade dagen inte haft många ljusa stunder. Efter ett mellanmålsfika så sken plötsligt solen igen och allt blev som det ska vara.

Molly kom på igår att hon skulle ha en vän med sig hem efter skolan så även en middagsgäst.
Frysen erbjöd fisk och så fick det bli.


Fiskgratäng med champinjoner, tomater och vin.

4 p

800 g vit fisk, jag använde Pangasius
Fryst persilja
salt och fisk-krydda
4 färska champinjoner
2 tomater
1 schalottenlök
2 dl riven blomkål
2 dl vispgrädde
2 dl vitt vin
100 g philadelphiaost
1 fiskbuljongstärning
1-2 tsk senap
1 vitlöksklyfta

Lägg fisken i mindre bitar i en form, krydda och strö över fryst persilja.
Ställ ugnen på 175 grader

Hacka löken och svampen, fräs i smör i en panna. Häll på vinet och låt koka upp, tillsätt grädden och philadelphiaosten. Smula ner halva buljongstärningen och 1 tsk senap. Pressa i vitlöksklyftan och koka ihop. Smaka av och tillsätt ev mera senap och resten av buljongen. Tillsätt den rivna blomkålen de sista minuterna.
Skiva tomaterna och lägg på fisken, häll över såsen och rikligt med riven parmesan.
Ställ in formen i ugnen och gratinera ca 20-30 min.


Smörstekt sparris och edamemebönor fick stå för det gröna på tallriken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar