tisdag 3 september 2013

Tisdag

Jag har letat upp lite olika recept på hårt bröd som jag tänker testa baka denna vecka.
Delar med mig här och ifall ni bakar ni också så får ni gärna lämna en kommentar så får jag höra vad ni tycker!


Lchf Knäcke


1.5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1 ägg
0,5 tsk salt.


Blanda ihop allting i en skål – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 15 min i 175 grader, ta ut och skär i bitar, vänd och låt torka på galler på eftervärmen i ugnen.
Det finns lite olika variationsmöjligheter med detta bröd också... 

1. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
2. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
3. Med lite mer salt samt olivoljan, blir det ett tv-snack man kan äta med nån god dipp!

Solrosknäcke

2 dl coccosmjöl
2 dl linfrö
2 dl solrosfrön
2 dl sesamfrö
2 msk fiberhusk
7 dl vatten
1 tsk salt och eventuellt andra kryddor efter smak och tycke.

Häll ner alla ingredienser i en skål och rör om ordentligt. Använd en stor bakplåt med bakplåtspapper och tryck ned massan jämnt med en slickepott. Grädda i ugn på 160 grader i cirka 30 minuter. Ta ut plåten och skär i lika stora bitar med en vass kniv. Ställ in plåten i ugnen igen och grädda ytterligare i 60 minuter. Ta ut plåten igen, lägg knäckebröden på galler och ställ in i ugnen på 100 grader och kolla så att de blir helt torra och spröda (det tar cirka en timme). 
Förvara i tät försluten burk.



Om man nu gör det översta brödet lite mer i snacks form så kan det vara gott att ha något att doppa det i

Dipsås

2 dl creme fraiche
1 riven vitlöksklyfta
1/2 liten lök superfinhackad
grillkrydda
lite salt
nymalen svartpeppar
Örtkrydda 
Cayennepeppar

(Tänk gärna på att använda kryddor som inte innehåller Jästextrakt/glutamat.)

Bankgatans basilika aioli

2 dl god majonäs, antingen köper du eller så gör du egen. Recept finns här!
1-2 rejäla vitlöksklyftor
1.5 msk limesaft
2 msk fryst basilika eller 0.5 dl fin hackad färsk.

Rör majonäsen slät och pressa i vitöken, rör ner limesaft och basilikan. Smaka av med herbamare och lite svartpeppar.

Denna är helt gudomligt god till smörstekt sparris, fisk, i soppa. Ja överallt egentligen!



2 kommentarer:

  1. Du kan även testa detta, supergott tycker jag..
    2 ägg
    1 dl mandelmjöl
    1 dl pumpafrön
    1 dl sokrosfrön
    0, 5 dl chiafrön
    0, 5 dl linfrön
    2 msk smält smör
    Lite salt och brödkryddor.
    Grädda 15 min i 175 grader, låt torka på låg värme med ugnsluckan lite öppen i 45-60 min.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen!
      Jag gillar att det kan få vara lite frasigt när man tuggar ibland =)

      Radera