tisdag 25 oktober 2011

Tisdag

Ytlighet
Ytlig betyder något/n som ligger på ytan. Något/n som håller sig till yt siktet.
Någon som endast håller sig till det omedelbart tillgängliga och inte tränger ner på djupet
Ytlig = oengagerad, lättsinnig, utseendefixerad fritt översatt
Man kan ibland se på en människa och tänka, herregud så ytlig. Hon/han kanske är obrydd om människor i sin närhet, spegelmanisk, självtänkande. Bryr sig bara om det som syns, vilka konsekvenser det får spelar ingen roll. Hon/han drar till sig folk som flugor kring en sockerbit, för ytliga människor får oftast uppmärksamhet.
En ytlig person tänker inte så mycket helt enkelt, på livet och varför människor är som de är. Håller inte hjärnan igång. Läser inte, analyserar inte, ser inte nyheter, hänger inte med i vad som händer, och är mest av allt intresserad av sig själv.
Är det inte gynnsamt för henne/honom så är det inte intressant.
Men om man då bryr sig om sig själv är man ytlig då?
När man klär sig fint och använder smink hemma ifall det skulle komma någon, är det ytlighet?
Om man håller om din egen rygg först och främst, räknas det till ytlighet?
Får man en komplimang som man blir glad av är man också då ytlig?
Hmm, hur ser du på dig själv och på personer i din närhet?
Är ytligheten i sig ett sätt att avskärma sig från människor som kan såra en, en mur man bygger upp för att " det ni ser är vad ni får". Den trevliga alltid leende jag-har-ingen-dålig-dag människan som på ytan jämt ser så pigg och glad ut. Den ytligheten blir ett skydd mot allmänheten.
Jag ser inte mig själv som ytlig,inte heller någon i min bekantskapskrets men det kanske du gör? eller du? men varför?
Vad har jag eller du för rätt att döma en annan människa till ytlighet bara för att man inte får möjligheten att tränga ner på djupet?
Nu sitter inte jag här och dömer dig för att du ser ytligheter hos folk, det är bara köra på. Men nästa gång kanske man ska fråga sig själv, varför? innan man dömer en annan till ytlighet.
S

1 kommentar:

  1. Du skriver "jobbiga" inlägg gumman, jag måste ju rent sätta igång min tankeverksamhet då jag läser din blogg :) Du är bäst! KRAAM Evelina

    SvaraRadera