torsdag 6 oktober 2011

Torsdag

Ordet Hantera = behandla, vid användning, sköta, behärska
Ordet Handkas= hadha, tar hand om
Att Hantera saker och ting i livet är för mig synonymt med att man gör något under en längre eller för den delen kortare period.
Man kan hantera problem under flera år, eller hantera besvärliga situationer genom att hitta lösningar som gör att det blir hanterbart efter ett tag.
Man kan hantera människor och känslor på ett både bra och dåligt sätt.
Att säga: ajdå, det där hanterade jag nog inte så bra, eller tvärtom.
Ge sig själv en klapp på axeln och säga: Oj vad bra jag hanterade den här situationen.
Att hantera människors känslor ska göras med största försiktighet, vissa vill helt enkelt inte bli hanterade, å andra sidan kan det bli det viktigaste du gör i livet att få äran att hantera en annan människas innersta tankar, känslor och liv.
Att handskas med är en annan typ av synonym för mig, jag handskas med problem eller ting som jag kan få ett slut på.
Att mina barn bråkar, det handskas jag med genom att säga till dom att sluta. Ett problem som är rätt snart avslutat.
Att handskas med räkningshögen, eller bilreparationer, middagsproblem. You name it!
Men det är fortfarande saker och ting som får ett snabbt slut.
Människor är inget man handskas med dom är heller inte ett ting, om möjligt hanterar man den människan om man får möjligheten.
Känslor är heller inget som ska handskas med om dom inte är av ondo. Att vara arg eller ledsen är kanske något man känner att man kan handskas med. Men någonstans tror jag det blir så mycket bättre om man lär sig att hantera det i stället.
Jag kan gå genom livet och känna att jo, jag har nog blivit "handskats" med på mer eller midre bra sätt.
Jag försöker hantera saker och ting i efterhand och har även handskas med stora och små problem som jag snabbt och resolut så här i efterhand satt stopp för.
Men det har aldrig handlat om människor eller känslor.
Jag kan inte handskas med mina känslor, jag kan försöka hantera stormarna och göra det bästa av allt det fina, men be mig inte handskas med det som känns, det är inte det dom är till för. Dom finns där för att om möjligt med största försiktighet hanteras...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar