fredag 9 augusti 2013

Fredag


Första veckan avslutad och fredagsmyset är ett faktum.
Äntligen, jag säger äntligen! så är barnen hemma igen, jag känner faktiskt hur hjärtat blir helt igen. Den biten som försvinner, som de tar med när dom åker kommer tillbaka på plats igen så fort dom sätter foten vid postlådan. Den känslan går inte beskriva med ord för någon som inte är tvungen att lämna sin barn någon annanstans. Men nu är dom här och jag njuter i fulla drag.

Till middag blev det en av Mollys favoriträtter. Grillad Lax!

Mangoglaecad lax med dill och chilismör, chevregratinerade tomater och vitlöksfrästa grönsaker.

Lägg laxen på en bit dubbelfolie, rör ihop 2 msk mango chutney, lite olivolja, chiliflakes salt och peppar. Bred detta över laxen och lägg på grillen med locket på. i 150 grader tar det ca 15 min lite beroende på hur tjock laxen är.

Skär chevreost och lägg på halverade tomater, grilla dessa tillsammans på utkanten lika länge som laxen.

Till smöret behöver du:
50 g smör
1 dl finhackad dill, färsk eller fryst.
ca 1 msk chili explosion krydda eller chiliflakes
Salt och lite svartpeppar

Mixa ihop i matberedare eller med mixerstav.

Till denna supergoda lax serverade jag Wok & saute grönsaker som jag stekte i smör och kryddade med en klyfta färsk, pressad vitlök. En klick creme fraîche med smak av vitlök och örter passade också väldigt bra till.











Om man tittar på bilden ovan så kan man tro att sensommarkvällarna
i Norrland är ovanligt kalla...









3 kommentarer:

  1. Men jisses kvinna vilken underbar mat du lagar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Anna, detta måste du bara testa du som älskar lax!
      Vill man inte grilla den så går det säkert utmärkt att köra den i ugnen också =)

      Radera
    2. Ja, jag kände verkligen att detta var nåt jag måste laga alldeles snart.

      Radera