söndag 11 augusti 2013

Sweeeeeet Sunday!

En riktigt bra första helg efter semestern har jag haft!
Steg upp tidigt på lördagsmorgonen och gav badhusparken i Piteå ett besök, ett och annat litet fynd fick allt slinka med hem. Det ebbar ut sakta men säkert....
Kläder, nya lampor till Mollys rum och en cykelhjälm till henne. En och annan blivande födelsedagspresent, en jacka till mig och någon annan småsak. Hemma igen bakades det sesamfranska (receptet kommer till veckan) och fikades på balkongen tillsammans med keso, färska bär och ett kokt ägg, det gäller att ta vara på de sista solstrålarna som skiner på oss innan hösten är här på allvar.
















Den sköna söndagen började med sovmorgon! Inte mindre än elva timmar har jag sovit natt, en klubbad säl och jag har haft många likheter. Tack och lov, de senaste veckorna har sömnen varit allt annat än angenäm,
En morgonpromenad följt av frukost på altanen, tvätt, ihopstädning av vissa sommarsaker och fikagäster har fyllt dagen.

Rabarberkakan jag gjorde för ett tag sen fick idag smaksättas med vinbär och kanel istället.




Grillen har gått på högvarv hela helgen, lax i fredags, högrev igår och idag mina vänner har jag gjort något nytt!

Beercanchicken med sötpotatis, coleslaw och guacamole.

1 stor färsk kyckling
1 burk med öl av valfritt slag, behöver inte vara starköl.
färska kryddor tex timjan, oregano och basilika.
VItlöksklyftor.

Hepp! Öppna ölen och drick antingen upp ungefär hälften eller häll ut den. Stick ner kryddorna och vitlöksklyftorna i burken och trä sen på kycklingen, rör ihop lite olivolja med en massa kryddor. Tex salt, paprikapulver, kött & grillkrydda, curry mm. Gnid in kycklingen med detta och sätt fast en stektermometer bakom ena låret.

Sätt igång grillen för indirekt grillning, dvs briketterna på ena sidan grillen. Ta bort självaste grillgallret om du inte har en väldigt hög grill. När det blivit fin glöd så ställer du helt sonika ner hela kyckling apparaten bredvid kolen och lägger på locket. i ca 200 graders värme så är den klar på  1-1.5 h termometern ska visa ca 80 grader.
Ta upp kycklingen och ta bort burken. Tranchera upp den och lägg i en form under folie i ca 10 min så den får sätta sig lite. 

Under tiden kycklingen ligger i grillen så skalar du två sötpotatisar och två morötter, skivar dessa ganska tunt och lägger i en folieform med lite olivolja, timjan och salt. 
Så fort kycklingen är klar ställer du dit denna form i grillen i stället. Förhoppningsvis så håller den en bra temperatur tills dess att potatisen är klar annars går den givetvis lika bra att köra i ugnen på ca 200 grader.
Coleslaw och Guacamole har jag gjort förr, klicka på respektive så kommer ni direkt till recepten.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar