tisdag 20 augusti 2013

Tisdag

Jag har överlevt denna dag, det har även mina barn.
Jag förnekar inte att det står ett glas rött på rumsbordet och att den mörka chokladen kommer att få en mycket central del av min tillvaro denna kväll. Jag förnekar inte heller att hjärtat värkte när min son satt i sin första samling i morse, inte heller att det lossnade en liten bit när jag inte fick följa min dotter upp på andra våningen för att söka igen sitt klassrum.
Det blev dock helt och varmt igen när vi i solen satt och fikade mellis tillsammans allihopa och när vetskapen om att dom haft en mycket bra dag gör att det fortsätter slå i samma takt inför morgondagen och alla andra dagar och tillfällen som kommer att få mig att inse att mina barn inte längre är små barn!



Soppa kan vara en av världens bästa maträtter!
idag blev det svampsoppa, lite typisk hösträtt för mig. Varm, mustig och mättande.

Bankgatans Svampsoppa m, vitlök, vitt vin och persilja.

2 p

10 st färska champinjoner eller annan blandad svamp
1 gul lök
5 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 dl vitt vin, inte för sött
1 pressad vitlöksklyfta
4 dl vispgrädde
1 msk soya
1 msk viltfond
Herbamare, vitlökspeppar och salt.

Finhacka löken och skiva svampen, stek i smör utan att löken tar färg. Häll på vattnet och i med buljongstärningen. Låt koka ihop en aning och tillsätt vinet och grädden, låt detta koka upp och mixa sen med mixerstav. Smaka av med vitlök, soya, viltfond och kryddor. Låt detta puttra på svag värme 10-15 min och servera sedan.

Jag gillar något kallt i min för övrigt varma soppa.
1 dl cremefraiche, finriven WB-ost och lite örtsalt passade perfekt till.





Av bara soppa blir man kanske inte jättemätt så jag gjorde Quesadillas till också.

Receptet på Tortilliabröden hittar ni här.

Fyllning bestod av 1 påse färsk spenat som jag lite tvärt stekte i smör och lät svalna, blandade med 2 dl smaksatt crème fraîche vitlök och örter och 1 dl riven WB-ost

Dela varje plåt tortilliabröd i 4 delar, börja med att strö över lite ost på två av dom och bred sen ut en rejäl sked med fyllning. Lägg ett till bröd ovanpå och platta till lite. Hetta upp en stekpanna med lite smält smör och stek bröden på båda sidorna tills de fått fin färg och fyllningen börjat bubbla lite. Skär upp i trekanter och servera.


För mig är det viktigt att det jag äter med ser bra ut också, jag tar gärna fram de stora glasen
de vackra skedarna och riktiga servetter även om det bara är tisdag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar