torsdag 1 augusti 2013

Torsdag

Lchf muffins med blåbär eller vinbär

4 ägg
200 g smör
2 dl stevia strö eller annat sötningsmedel
6 dl mandelmjöl
2 burkar vaniljkesella ( ja det innehåller socker men! )
ca 0.5 l bär av något slag.

Smält smöret.
Vispa ihop ägg och socker, tillsätt mandelmjölet, smöret och kesellan. Fördela i formar som gärna står i muffinsplåtar eller använd riktigt stadiga pappersformar. Lägg bären ovanpå och grädda i 175 grader ca 25 min eller tills de fått fin färg


Blåbärsmuffins med vanligt socker

3 ägg
2.5 dl socker
1 tsk vanlijsocker
100 g smält smör
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
3 dl mjöl
1 nypa salt
skal och saft från 1 citron
ca 0.5 liter blåbär
ev, pärlsocker

Vispa ägg och socker vitt och poröst, tillsätt vanlijsockret och vispa lite till.
Smält smöret och sätt ugnen på 175 grader . Rör ihop torrvarorna i en bunke och häll dessa ner i äggsmeten omväxlande med smöret och mjölken. OBS ! rör nu inte för mycket, bara just så pass att allt blandats. Häll i formar som gärna står i muffinsplåt eller använd riktigt stadiga pappersformar. Det blir drygt 20 st muffins. I med en matsked blåbär och strö ev på pärlsocker.
Grädda i 12-15 min eller tills de fått en fin färg.



Här har jag nu delat med mig av mina bästa recept på både vanliga muffins som barnen verkligen gillar och de utan socker och vanligt mjöl. Riktigt goda båda två tycker jag!
Blåbär är en given vinnare men andra bär eller choklad fungerar det också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar