torsdag 29 augusti 2013

Torsdag

Höstfixat lite..










Måste också få tipsa om lite ny musik jag nyligen hittat!
Edith Backlund, hur bra som helst.





Mitt i all dammsugning och fönstertorkning så blev det faktiskt middag också. En ny variant av en gammal maträtt.

Chicken ala King på Bankgatans vis!

Kyckling av något vis, jag använde kycklinglår med file går lika bra.
2 små schalottenlökar
10 champinjoner, färska
1.5 dl creme fraiche Ica,s med smak av schalottenlök, vitt vin och senap.
2 dl grädde
0.5-1 Kycklingbuljongstärning
1-2 msk sambal oelek
Röd och gul paprika eller röda och gula coctailtomater
Salt, peppar och örtsalt

Stek svampen och löken (och ev paprikan) i en gryta eller en panna med höga kanter. Stek kycklingen i en annan panna så den får lite färg, krydda med salt och peppar.
Häll i grädden och cremefraichen i pannan med svampen och löken. Låt puttra med en kycklingbuljongstärning och lägg sen i kycklingen. På med ett lock och låt puttra 10 min.
Jag serverade Shiratakinudlar till och la dom direkt ner i pannan i ca fem minuter tillsammans med det andra.

I min gryta fanns ingen paprika då jag till mitt stora förtret inte tål denna godsak, men för färgernas skull blandade jag i tomaterna de sista minuterna tillsammans med nudlarna istället.
Gott!




2 kommentarer: