fredag 30 augusti 2013

Freeedag!

Förra fredagen åkte vi söderut, vi hade anlänt till Umeå och satt på restaurangen  och väntade på lyxmiddag vid den här tiden. Idag är vi hemma, vi har grillat och ätit på altanen. Barnen har kommit hem och friden lagt sig på Bankgatan. Fredagsmyset är ett faktum med tända ljus och olw,s dillchips i barnens skålar. Icas mörka choklad med tranbär och den största tekoppen i världen står till min tjänst och ute blir det lite mera mörkt för varje reklam i Fångarna på fortet som visas. Det är så där alldeles underbart just nu och jag njuter för varje andetag.

När termometern visade en halv grad varmt i morse och sovrumsgolvet var allt annat än myspysigt att sätta fötterna på så insåg jag att det är lite att göra utomhus innan det på allvar är höst och löven ändrar färg. Jag och Molly gav lekstugan en omgång med dammsugaren och skurtrasan när solen lyste varmt på oss, den blev som ny och plötsligt infann sig leklusten igen. Med barnen i det lilla huset så beslöt jag mig för att skörda de sista rabarberna som fortfarande var något sånär upprätta. Jag fick tips om Rabarberglögg och nu längtar jag tills denna får värmas i pannan och doften av kryddig sommar fyller huset i vintermörkret.

Om ni precis som jag har kvar de sura pinnarna i trädgården så tycker jag verkligen ni ska koka en omgång.

Rabarberglögg med kanel, kardemumma och nejlikor

2.5 l hackad rabarber
2.5 l vatten
1 påse kardemummakärnor
1 påse nejlikor
1 kanelstång
1.7 kg socker (ev lite mera om man gillar det sötsliskiga)
1 tsk askorbinsyra.

Lägg rabarberna, kryddorna och vattnet i en kastrull. Låt koka upp och koka 15-20 min, tills det blivit mjuk och mosigt. Sila av och se till att pressa ur all saft, häll tillbaka i pannan och tillsätt sockret. låt sjuda tills allt socker lösts upp, ta av 1 dl och lös upp askorbinsyran i detta, dra av från värmen och blanda ihop. Häll upp på väl rengjorda och varma fina flaskor. Låt stå till december och fira in advent med rabarber.

Receptet kommer från Karolina Lundmark, våran lammleverantör.


2 kommentarer:

  1. Of Sara Lindberg =) vankas det bröllop?
    /Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är länge till Jul Lisa :) den som lever får se..

      Radera