fredag 22 mars 2013

Fredag

Fläskfile, späckad med chevre, soltorkade tomater och pesto

 Till 4 pers.
2 fläskfileér
1 Bit chevreost
Soltorkade tomater i strimlor
Pesto ca 3 msk
salt, peppar och kött och grillkrydda.
Skär bort senor ur filen och lägg ett snitt mitt i, skär sedan vidare längs med så fläskfilén plattas ut. Salta och peppra, lite kött och grillkrydda. Smula över chevren efter du skurit bort kanterna på den. Lägg över soltorkade tomater med jämna mellanrum och klicka dit pesto. Tänk på att desto mer fyllning, desto svårare att rulla ihop.
Rulla ihop den ungefär som en rulltårta och lägg i ugnsform med skarven nedåt.
Häll över lite smält smör men soya i och sätt in i ugnen på 100 grader med en stektermometer där den är som tjockast.
Den behöver ungefär en timme och har du inte det till övers kan du höja värmen men termometern ska visa ca 67 grader. Ta då ut köttet och skär det i skivor, låt vila i skyn ett par           minuter med folie över.

Jag har införskaffat en såkallad Veggie Twister.. men i nuläget är jag inte speciellt imponerad. Som ni ser på bilden så blev det faktiskt rätt fina skruvar men efter blod, svett och tårar.. Jag gjorde säkert fel men instruktionerna var väldigt knapphändiga tyvärr och google gjorde mig inte klokare. Måste kanske kolla youtube =)
Men med den så skruvade jag iallafall zucchini och lite morötter som jag smörstekte med romanescobuketter, krydda med lite örtsalt och pressade över en skvätt lime.

Såsen rörde jag ihop som hastigast.

Pestosås med fetaost.

2 msk majonäs
3 msk philadelphiaost
3 msk cremefraiche
1 msk pesto
0.5 frp smulad fetaost
salt, herbamare och lime.
Mixa ihop allting med mixerstav och låt den stå en stund.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar