onsdag 13 mars 2013

Onsdag

Mitt i veckan kärlek!
Mina arbetsdagar i ensamhet är slut för denna vecka, i morgon är min allierade tillbaka igen och det är betydligt roligare att gå till jobbet. Min andra hälft och jag har en mycket trevlig helg att se fram emot också, en alla hjärtans dag händelse att använda och en gäng med glada mammor som kommer på lördag för att äta gott och skratta ännu mer. Janne har spelning så han slipper ätandet och kanske framförallt pratandet..
I morgon är en stor dag för den lilla damen i huset, något som får henne att växa ännu mer på skalan, vad det är berättar jag i morgon =)

Vi har fortsatt med skräpmatstemat den här veckan utan vidare baktanke faktiskt!
Barnen önskade hamburgare och deras önskan är min lag.. Burgare it is.





Bankgatans Burgers

8 pers, varav 4 barn

900 g köttfärs
2 ägg
ca 1 dl vispgrädde
kött och grillkrydda, salt, pepparmix
ca 1 msk kalvfond och 1 msk soya
0.5 finhackad gul lök

Rör ihop en fin och fast smet, låt den stå en stund innan du formar fina biffar, ca 1 cm tjocka.
Stek i smör på medelvärme och efterkör dom ev en stund i ugnen.

Hamburgerbröd Lchf

4 medelstora ägg
1 msk vispgrädde (kan uteslutas)
2 msk kallt vatten
1,5 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1/2 dl hela linfrön
2 dl riven ost
1,5 msk fiberhusk
knappt 1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
ev. sesamfrön att strö på


Gör så här:
Värm ugnen till 190 grader varmluft/210 grader vanlig ugn.
Vispa äggen och eventuell vispgrädde pösigt med maskin.
Blanda de torra ingredienserna och den rivna osten. Blanda ner äggen och låt stå och svälla i 5 minuter.
Forma degen/smeten till fyra platta och runda bröd på en plåt med bakplåtspapper. Strö ev. över sesamfrön.
Grädda i ugnen ca 10 minuter.






Med salsa, coleslaw, sallad, tomater, bacon och mozzarella blev det en riktigt bra middag för denna lilllördag, i morgon går vi mot skräpmatstrenden och äter fisk!
Vilken sort kommer på recpet i morgon, jag tror på en fullträff =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar