måndag 4 mars 2013

Måndag

Och vi har i dag sannerligen utnyttjat ledigheten till max!
Lite för kallt för en morgonpromenad i morse så det blev en form av sovmorgon..
En riktig lyxfrukost plockades fram, gravad lax, rostbiff, turkisk yoghurt med hallon, fröknäcke osv
jag har varit mätt hela dagen.
Det blir efterdyningar av en sådan måltid, i form av en massa fat och skedar i disken om inte annat. Men det är trevligt, jag gillar stora frukostar =)



Vidare packades familjen in i bilen och till stan vi åkte, Stadsbiblioteket stod etta på listan och där fanns det mycket spännande att titta på.


Och låna med hem..


Själv sökte jag lite inspiration i form av Lchf böcker men utbutet var mycket urplockat så jag lånade
Sommar med Systrarna won Sydow , jättemycket mysiga recept och kuriosa kring andra saker som hör frukostar, fester och planering till.

Trots den enorma frukosten så var mina medresenärer hungriga efter en stund , Max here we come!





















Vidare hem, veckohandling och en sväng på badhuset, sim och stoj, bubbelpool och bastu med hårinpackningar. Till och med jag fick mig en vända i bassängen och en förevändning att använda min nya baddräkt, men jäklar vad det är kallt!

Magen började kurra runt fyra snåret och äntligen kom tomatsåsen till användning.
En väldigt god Lchf Pizza blev dagens middag och alla åt med god aptit, tre barn och två vuxna delade på en plåt och jag tror nog alla blev mer än mätta!


Lchf pizza ala Åse
Recept kommer från 56kilo.se

1 plåt, ca 4 portioner

100 g riven västerbottensost eller liknande
4 ägg
0,75 dl vispgrädde
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
0,5 dl mandelmjöl
0,25 dl kokosmjöl
Lite salt
Vispa ägg och grädde. Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan ner. Blanda sedan sist ner osten. Låt stå ca 5 minuter. Fördela degen på en plåt.
jag använde bakplåtspapper, ska nog prova utan nästa gång för att se om den blir krispigare då
Grädda i ugn ca 15 minuter i 175 g.
Fördela sedan önskat pålägg på bottnarna och grädda i 200 g tills osten smält och allt fått fin färg!
På våran pizza la jag, 
Tomatsås
Färska champinjoner, lök och filé i strimlor stekt i smör
Strimlad rökt skinka
Färska tomater
Mozzarella och riven vanlig ost

Pizzasallad ala Sara

Fin strimlad vitkål, 1/4 huvud
3/4 dl olivolja
ca 1/4-0.5 dl vitvinsvinäger ( jag vill gärna ha den lite bitig)
Herbamare, svartpeppar och salt, oregano

Att tänka på med pizzan är att den inte håller sig varm lika länge som jag tycker att vanlig brödpizza gör, kan vara bra att sätta in den i ugnen på eftervärme igen när alla fått första biten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar