lördag 2 mars 2013

Lördag

En dag i snöstormens mitt.
Det är vitt ute igen, full vinter bakom fönsterrutorna.. jag som tagit fram promenadskorna i form av tennisdojor. Illa om ni frågar mig, men jag anade att våren kom lite tidigt i år.
Vi har iallafall bytt blad i tavlan, Mars månad bjuder på denna bild, dock inte riktigt likadant utomhus tyvärr.


Huset har varit fullt av barn i dag, det har varit påskäggspysslande, skoaffärer, cafe, filmtittande och diverse andra lekar som blir till med fyra barns livliga fantasti.
Jag har under tiden saggat runt i mysbyxor och slarvigt hår, plockat runt i kylen och gjort ugnspannkaka till barnaskaran.
Två plåtar med fröknäcke har också gräddats av, jag tyckte det var lika bra att göra två på en gång.
Det är någon som ser till att det är en strykande åtgång på dessa delikatesser!
Som jag skrev igår så står det pizza på menyn under veckan så jag passade på att koka tomatsås när jag liks var i köket. I och med detta fick jag även använda mixerstaven som jag köpte i torsdags och jo, det är skillnad på lort och pannkaka =)
Mer att göra i köket fanns det givetvis, kyckling till middagen fick stå med en massa goda kryddor i en och halvtimme i drygt 70 grader.
Jag är en stor förespråkarna av långsam matlagning, långkok och låga temperaturer när det kommer till vissa råvaror. Kyckling är definitivt en sådan råvara.
Otroligt saftig och jättegod blir den på det här sättet istället för torr och tråkig som fågel kan ha en tendens att vara om man översteker den.
Till det hela gjorde jag ört och citronstekt zucchinipasta och för er som inte ätit det tidigare, Do it!



Lågtempererad kyckling i ugn

4p

ca 200 g Kycklingfile / pp
1 dl olivolja
1msk paprikapulver
1 vitlöksklyfta
1 tsk citronpeppar
1 tsk vitlökspeppar
1 tsk spiskummin ( som för övrigt är en alldeles för lite använd krydda )

Rör ihop marinaden och häll den över kycklingen, som ska vara tinad.
Låt stå i rumstemp 45 min - 1 timme
Sätt ugnen på 75 grader och ställ in kycklingen med termometer i den tjockaste delen av filén.
mellan 65 och 70 grader så är den klar, det tar ca 1-1,5 timmar beroende på storlek.



Zucchinipasta med citron och örter

4 p

ca 500 g zucchini som hyvlas med potatisskalare eller mandolin
1 dm purjolök, i tunna skivor
15 st körsbärstomater i kvartar

Hyvla zucchini och lägg i ett durkslag, salta lätt och låt dra 15 min, krama sen ur vätskan.
Smält en rejäl klick med riktigt smör i en stek/traktörpanna lägg ner purjolöken, stek den mjuk och krydda med fryst persilja, basilika, herbamare och citronpeppar. Häll i 0.5 dl vatten och saft från en citron, vänd ner zucchinin och tomater och låt allt bli varmt, koka gärna bort lite vätska. Salta lite extra!

Till detta serverades cremefraiche smaksatt med lite soltorkade tomater, citronpeppar och herbamare.
En mycket trevlig lördagsmiddag.

Måns bjöd på en mat-ramsa så här innan läggdags, jag bjuder på den vidare och slutar aldrig häpnas över alla de fantastiska saker de får lära sig på dagis och som sen berättas vidare när man minst anar det




"Där uppe i gardinerna där hänger apelsinerna
gorillorna med brillorna dom plockar säcken full
piraterna soldaterna dom äter upp tomaterna och 
duvorna tar druvorna och lägger i en korg
men grevarna, baronerna dom plockar ner citronerna 
och handlarna tar mandlarna och sen fanns inget kvar"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar