måndag 18 mars 2013

Måndag

En av de kalla soliga dagarna som Norrland erbjuder i mitten av Mars.
Jobbstarten så här på måndagen gick utan vidare problem, mycket att göra och då går tiden extra fort.
Plockade med mig ett fång björkris på hemvägen som barnen skulle få hänga upp sina tuppar och ägg i när de äntligen kom tillbaka efter helgen. Måns var överlycklig att han äntligen skulle få klä granen igen!


Efter mellisfikat kom påskpysslet fram och nu hänger det vackra ägg lite här och var i huset.














Jag intensivshoppade på Panduro strax efter jul på rean och hade turen att få tag på riktigt fint påskpyssel som passar både stora och små.
Jag har lite tankar kring tapetsering av ägg som man kan fylla med olika godsaker också, med fina papper, pärlor, stämplar och hemmagjort godis så blir det en perfekt påskgåva =)

Måndagens middag hittade jag på jillsmat.se


Medelhavsinspirerad Kycklinggryta med blomkålsris

1 kg kyckling ( räckte till 2 vuxna och två barn, blev också en lagom lunch-matlåda)
Inte fullt 1 påse bladspenat
1 schalottenlök
soltorkade tomater i strimlor, ca 1 dl
2 vitlöksklyftor
0.5 ask philadelphiaost
1-2 dl cremefraiche
salt, peppar och lite kycklingfond

Skiva löken och skär kycklingen i bitar, stek allt tillsammans med spenaten. Krydda och tillsätt tomaterna, philadelphian, cremefraichen och fonden. Låt koka ihop en stund och servera med Blomkålris.



Blomkålsris to be!



Tillsammans med grönsallad, avokado och lite mozzarella blev det en perfekt Måndagsmat.
Riktigt gott!
I morgon ska vi bygga falukorvstorn jag och mina barn, hur detta slutar får morgondagen utvisa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar