fredag 8 mars 2013

Fredag

Och veckan lider mot sitt slut, en helt perfekt sportlovsvecka om du frågar mig.
Jag som inte har haft sportlov på flera herrans år trodde att jag glömt hur man gjorde, men icke!
Fjällrävenkonken har fått sina turer, inte bara en utan flera gånger. Vi har fått köpa fler termosar och inser att vi inte har nog med ryggsäcks-säkra muggar och inte heller något sitt/liggunderlag. Solen har lyst på oss och snön smält från hängrännorna, dagarna blir långsamt ljuvligt längre och 13 arbetsdagar senare är vi ledig en och halv vecka till, i love it!

Dagen som sådan har varit tämligen lugn och harmonisk. 
Började som vanligt med en promenad, ljudboken börjar dra ihop sig, det är spännande nu, och vetskapen om att barnen klarar sig själva en stund är väldigt befriande faktiskt, att inte behöva vara rädd att dom ska bränna ned huset eller att Måns ska riva sitt rum så fort man tittar åt ett annat håll. Jag kan gå på affären eller skjutsa den ena hit eller dit medans den andra kan vara själv..
Dom blir stora mina barn och vad ska jag göra då?

Vi vädrade sängkläder, tog hand om tvätten, bäddade sängar och åt lunch. Bestämde oss för att åka på finbesök hos Farfars. En massa fika senare och många intressanta samtal så åkte vi hem igen. Molly fick skicka in lösningen på Allers barnkorsord och hon är hyfsat stolt! Måns har lekt med Pappas gamla plåtgarage som än i dag står kvar under soffan inne på "kontoret".. Allt är sig likt men ändå inte, åren går varsamt fram men står tyvärr inte stilla.
Farmor var helt inne på att Lchf är en bra grej samtidigt som hon stoppade i barnen ännu en kaka och sen en till..
Hemma igen gjorde jag och barnen en genomgång av spel och pysselskåpet, en stor hög att bära ut och en Icapåse i skräpet, tyvärr är skåpet lika fullt fortfarande men dörrarna går iallafall att stänga.
Köket har fått sig en svängom också, jag har grillat kycklinglår för morgondagens lunch och gjort kycklingbiffar till dagens middag. Mm jo jag vet, fågel två dagar i rad men det har ingen dött av =)



Jag gjorde en kryddblandning jag hittade i receptpärmen, hastigt nedskriven på en post-it lapp. 
Jag tror den kommer från Nina!
50 g smält smör
1 tsk soya
1 krm svartpeppar och 1 krm vitpeppar
1 1/5 krm curry och paprikapulver
2 vitlöksklyftor
0.5 msk salt
1/2 krm citronpeppar
lite chilipulver
Sätt ugnen på 70 grader, en termometer i den tjockaste kycklingklubban och grilla tills den står på ca 70 grader, 1-1.5 timme.








Till middag i dag blev det Lisas goda kycklingbiffar!
Jag hade aldrig gjort dom tidigare men blev glatt överaskad, väldigt saftiga och goda.

Lisas goda Kycklingbiffar.
4 st kycklingfileér
1 lök, jag tog en halv röd och en halv gul
1 dl grädde
1 ägg
1 tsl sambal oelek
1 msk fiberhusk eller 3 msk ströbröd
2 msk Worschiresås
salt och peppar.

Kör löken i matberedare med knivarna, tillsätt de övriga ingredienserna och låt smeten stå en stund.
Sätt ugnen på 150 grader och värm en stekpanna med smör i klicka ut biffarna, låt steka och få en fin färg men inte bli riktigt färdiga. Lägg dessa i en ugnsform med folie ovanpå, kör dom klara i ugnen en stund medans du gör tillbehören.
Jag åt zucchinipastan till, samma som häromdagen. Janne och barnen åt klyftpotatis.
Jag hade också rört ihop cremefraiche, mango chutney, citronsaft och herbamare i stället för en varm sås. Lite hackad avokado med fetaost och en aning sweetchilisauce blev pricken över i:et.

Barnen var inte överförtjusta, en ny maträtt och kyckling till på köpet! Janne tyckte att de smakade en aning ägg, jag tyckte att de var jättegoda och helt klart något jag ska laga fler gånger.
Man kanske får anpassa mängden grädde beroende på hur stora kycklingarna är så smeten inte blir så lös. Men jo, goda.
Jag spånar på kycklingburgare att grilla i sommar..Mums!



Molly övernattningskompis har anlänt och chokladfonduen är tänd =)
Marshmallows doppade i choklad och ostkrokshjärtan var önskemålet för kvällen men det slank även med en påse av okänt ursprung från Tilde.. skålarna är tomma nu så när som på chokladen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar