torsdag 21 mars 2013

Torsdag

Aprilväder i Mars, snöstorm och sol omvartannat.
Halvkallt och rätt varmt, hursom så är det på rätt väg även om det tar lite längre tid än vad som är önskvärt.
Hemma är jag i försäljartagen, rensar i garderober och förråd. Måns har inte bara haft en jacka eller ett par skor om vi säger så och nu måste det bort. I horisonten hägrar den stora loppisen på Arcushallen och en sak in måste tyvärr innebära en sak ut.
Jag suckar i min förtvivlan! Och blir fruktansvärt deprimerad av att måsta mig göra av med barnens fina saker men vet också att allt givetvis inte går att spara. Sen är det väldigt trevligt att köpa nytt också..

Torsdag och snart helg, jag sträcker armarna i luften och utbrister - Halleluja!
En lång vecka som ändå rusat iväg på det där sättet som veckor gör, men man vill att de kanske skulle kunna gå ändå fortare om ni förstår vad jag menar.

Vi har ätit Fredagskyckling på en Torsdag, helgerån tycker vissa men inte jag.
Blev inspirerad av ett recept jag hittade någonstans på nätet men fick göra om det lite för att det skulle passa innehållet i kylen. Jag är mätt och Janne också, bra betyg!

Fylld Kyckling och underbar sås!

2 pers

2 lagom stora kycklingfileér
3 skivor bacon i små bitar
3 champinjoner i små bitar
1 finhackad schalotten lök
ett par matskedar riven riktigt god ost, jag använde Krutrök
Om erat kylskåp innehåller soltorkade tomater så släng gärna med 2 st sådana också.

Stek ihop baconet, svampen och löken i en panna, lägg i en skål och blanda i tomaterna om det finns och den rivna osten.
Skär ett snitt i kycklingfileérna och salta lite, lägg i ordentligt med fyllning och ner i en ugnsform. Sätt in i ugnen på ca 150 grader i 20-30 min.

Såsen

2 dl vispgrädde
1.5 msk cremefraiche
1.5 msk philadelphiaost
1-2 tsk dijonsenap
1 tärning kycklingbuljong
1-2 tsk tomatpure
1 tsk sambal oelek
pressad citronsaft efter smak.

Koka ihop allt på plattan och smaka av, visst var det gott?

Till hela anrättningen åt vi pytt med squash, champinjoner och körsbärstomater.







Att tilläggas bör: körsbärstomater är fruktansvärt gott! Dom får det att dansa salsa i min mun.
Ett glas vin hade inte varit fel till maten, men torsdag är torsdag och nästa gång blir det kanske Fredagskyckling av det hela istället =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar