lördag 9 mars 2013

Lördag

Att ha det bra!
Vad är definitionen av att "Ha det bra", det är något som har tagit upp tankeverksamhet de senaste dagarna när jag gått här hemma med barnen och varit ledig. Hur är det att ha det bra?

Nu kanske det är en dum fråga att bara kasta ur sig hips vips men jag vill gärna bena ur det här.
Har man det alltid bra? Är det ett tillstånd som inte är övergående så länge man har en bra tillvaro inom husets fyra väggar eller på jobbet?
Och vad är då en bra tillvaro? Hus, barn, bil, jobb, en trygg ekonomi, ett bra förhållande, trevliga fritidsintressen osv.. Tja kanske det, om det är det man strävar efter.
Vissa har just allt detta men vill hela tiden komma sig ett steg längre, ett barn till kanske, en nyare bil, avancera inom arbetslivet, att se till att förhållandet når ännu en nivå, skaffa sig ännu en hobby eller en helt annan som ger en mer tillfredställelse och ännu mer definition av att ha det bra.
Renovera ännu ett rum, åka på en romantisk resa eller helt enkelt nöja sig med det lilla.
Om grunden är bra, ni vet det stabila som gör att dagarna rullarna på så tror jag att det lilla blir det viktiga, jag hoppas det i alla fall.

Jag är en förnöjsam människa numera.
Jag har också sökt efter vad som skulle kunna få mig att ha det bra, riktigt bra, så där som man läser om i alla kioskpocketböcker man köper för att få känna känslan av fullständig lycka.
Den som inte kommer utan hårt arbete, svett och en massa tårar.
Jag har sökt den i varje städat skåp och låda, i varje bakad långpannekaka och varje torkat fönster. Jag har trott att lycka sitter i hur det är runtomkring och inte hur det ser ut inom mig själv.

Har man det bra för att man aldrig behöver städa toaletten hemma , för den andra i förhållandet gör det? För att man aldrig behöver lämna på dagis, fatta ett avgörande beslut, handla på Ica, spela memory med barnen, ha barnkalasen hemma eller ta hand om översovningskompisar.
Att få maten lagad eller att inte behöva diska?
Att få vakna varje morgon med en arm runt sig, att veta när det visslar i telefonen att det är från den man tycker allra mest om.
När det äntligen är dags för barnen att komma hem igen efter en helg hos sin pappa, att samla familjen runt en gryta med chili eller ett fat med kakor, att grilla korv och äta varma mackor sent en kväll.
Att få känna en liten hand i sin eller en stor kram av en stor tjej.
Värmen och stoltheten jag känner när jag ser mina barn.
Det finns olika saker som bidrar till helheten och jag har nu hittat min helhet.
I de städade köksskåpen med morgonkramarna och långpromenaderna. Jag har insett att jag behöver alltihopa och vill inte byta bort något. Jag behöver inte en ny bil, inga miljoner på banken eller något fint arbetsnamn.
Men det har tagit ett par år att förstå vad det innebär att Ha det bra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar